Co z tymi kodami GTU?
Pierwszy października był pod znakiem urwania telefonów. Dominował jeden temat rozmowy – nowy obowiązek oznaczania kodami GTU transkacji sprzedaży. Owe kody mają ułatwić fiskusowi rozpoznawanie rodzaju sprzedaży za pośrednictwem nowego pliku JPK VAT, który każdy płatnik VAT jest zobowiązany przesyłać. Jeżeli plik jest generowany z Menadżera Serwisu czy Fakturki to problemu nie ma, gdyż programy te są dostosowane do nowym wymagań prawnych. Co jednak, jeżeli firma dostarcza księgowej dokumenty sprzedaży wyłącznie w formie papierowej?
Elektroniczna wymiana danych przez JPK
Generalnie biuro rachunkowe powinno być dostosowane do nowych wymogów prawnych i posiadać oprogramowanie, które jest w stanie zaimportować dane od swoich klientów w formie elektronicznej. Większość programów księgowych taką możliwość posiada, jednak zdarzają się wyjątki. Niestety część księgowych pracuje na starych, nie wspieranych lub dawno nie aktualizowanych programach. Wychodząc na przeciw serwisom, bo tu nie one są winne tej sytuacji już w poniedziałek udostępnimy kolejną aktualizacje w której:
- wydrukujesz fakturę, na której będzie umieszczona informacja o występujących kodach GTU
- wyeksportujesz zestawienie dokumentów sprzedaży do CSV/XLS w którym znajdą się kody GTU dla poszczególnych dokumentów sprzedaży. Taki eksport już istnieje pod prawym klawiszem myszy na tabeli faktur. Plik taki będziesz mógł wysłać księgowej jako zestawienie dokumentów sprzedaży, który otworzy sobie dowolnym arkuszem kalkulacyjnym w celu ich weryfikacji.
Należy tu jasno zaznaczyć iż nie ma obowiązku drukowania kodów GTU na fakturach. Listę kodów GTU znajdziecie tutaj.
Z wyrazami współczucia z powodu nowego obowiązku
Wasz Menadżer Serwisu 🙂